Sider

mandag den 12. april 2010

Påske i Jerusalem

Torsdag d. 1/4 begyndte vores friweekend, og vi rejste alle 14 til Jerusalem for at opleve påsken "on location". Det tager knap tre timer i bus fra Tiberias til Jerusalem. Vi havde fået pladser på taget af hostlet, hvilket var ganske fint under omstændighederne. Vi boede lige inden for Jaffa-porten, så det var helt perfekt.

Fredag morgen havde den danske kirke i Jerusalem arrangeret vandring på Via Dolorosa, så dette var vi med til sammen med flere andre danskere. Ved hver station læste vi bibeltekster og sang lidt. Vi sluttede med en kort gudstjeneste i Redeemer Church. Fredag aften var der hygge ude i præstelejligheden for alle, der havde lyst, så der tog vi ud og hyggede hele aftenen.
Lørdag slappede vi bare af på taget af vores hostel. Der var en masse mennesker i byen på grund af første opstandelsesdag, så politiet havde spærret en masse af den gamle by af. Til aften tog vi alle ned på Ben Yehuda for at spise aftensmad.
Søndag morgen havde den danske kirke arrangeret solopgang og andagt på toppen af Oliebjerget kl. 05.50, så vi stod tidligt op og tog en frisk gåtur op på Oliebjerget. Det var rigtig smukt, og et fantastisk tidspunkt at sige "godmorgen", sådan en påskemorgen, for det er jo i særdeleshed en god morgen! Kl. 11 var der skandinavisk gudstjeneste i gravhaven. Påskemorgenens budskab blev virkelig på en helt speciel måde yderst konkret, når man sad der i haven og kunne se en tom grav.

Det var Jakob, den danske præst i Jerusalem, der stod for selve liturgien og Jørgen Bloch (underviser i den første uge hernede), der holdt prædiken. Kl. 14 skulle vi mødes ved Joffi-huset og begynde vores Sinai-Jordan tur.
Set i bakspejlet tager vi nok aldrig til Jerusalem i påsken igen. Det er virkelig kaotisk og fuld af en masse mennesker. Faktisk ikke rigtig oplevelsen værd. Det eneste der kunne trække er påskedag i Jerusalem. Det var simpelthen fantastisk med solopgang på Oliebjerget og opstandelsesgudstjeneste i Gravhaven. Fantastisk!