Sider

onsdag den 14. april 2010

Sinai-Jordan tur

Vi skal prøve at fortælle forholdsvist kort om turen, selv der er mega meget at fortælle. En rigtig godt tur!
Søndag mødtes vi til afgang fra Joffi-huset. Allerede efter ca. ½ times kørsel gik vores bus i stå. Efter 45 min. ventetid kom en ny bus, men denne var også i stykker. Så vi ventede yderligere 30 min. på at få en bus, der kunne køre. Derfor kom vi ret senere end planlagt til Eilat. Men frem kom vi da :)
Mandag stod vi tidligt op for at krydse grænsen til Egypten. På den anden side af grænsen ventede beduiner på os for at køre os til foden af Sinai. Vi skulle gå op på Sinai, dog kunne man købe en kamel, hvis man ikke kunne gå op på toppen.

Oppe på toppen af Sinai fik vi aftensmad, holdt andagt og lagde os ellers til rette i soveposerne under en utrolig smuk stjerneklar himmel. Det blæste en masse og var ret koldt, men heldigvis sad Mussa, vores beduinmand, og holdt øje med, om vi manglede et ekstra tæppe, for derefter at komme og putte det om os.
Natten blev ikke speciel lang, da andre turister allerede begyndte at ankomme kl. 01.30. Solen stod op ca. kl. 06. Det var en flot solopgang over de golde bjerge.

Vi gik lidt ned at bjerget for at få morgenmad og derefter helt ned ad bjerget. Beduinerne kørte os ud i ørkenen, hvor vi efter frokost lavet af beduinerne, skulle gå videre til vores overnatningsbeduinlejr. Det var temmelig hårdt, for det var rent sand meget af vejen. Da vi ankom til beduinlejren, var vi nogle, der tog et slag rundbold. Utrolig hårdt, når det er sand man spiller i, så musklerne var virkelig ømme dagen efter. Men sjovt var det nu.
Onsdag red vi på kameler fra beduinlejren mod Nuweiba. Det blev til omtrent tre timer på kamel med pauser indimellem bl. a. med et kamelvæddeløb. Hen på eftermiddagen ankom vi til Nuweiba, hvor vi skulle overnatte i stråhytter lige ned til vandet. Det var utrolig lækkert at springe i havet, da de sidste dage havde været med masser af sved, støv og uden bad.

Torsdag stod vi tidligt op, fordi vi skulle krydse to grænser. Det gik dog ganske smertefrit, og på den anden siden af grænsen til Jordan kunne vi hoppe ind i vores bus. Først kørte vi ud til Wadi Rum, der er et område nær Aqaba. Her tog vi på jeep-tur i to timer, hvilket var meget fedt. Undervejs havde vi pauser, hvor vores guide fortalte forskellige ting. Bagefter kørte vi til vores hotel i Aqaba. Lækkert med et rigtigt bad, lækker madbuffet og seng med rigtig dyne.

Fredag tog vi til Petra, der er "ruiner" fra et 2000 år gammelt samfund. Byen var hugget ind i klipperne, så man kan vist ikke kalde det rigtige ruiner. Her var hele dagen sat af til at se det. Meget fascinerende og et stort område, det strakte sig over.

Hen på aftenen ankom vi til vores hotel i Amman, der er hovedstaden i Jordan.
Lørdag måtte vi skære lidt af programmet for at kunne være sikker på at nå at krydse grænsen til Israel, inden den lukkede. Vi kørte til Mount Nebo, hvor Moses kunne se ind i det forjættede land, hvorefter han døde i området. Det var meget fedt at stå i Jordan og kunne se over til Israel. At krydse grænsen gik ganske fint, og vi fik alle sammen tre måneders visum, hvilket er rigtig skønt, da det giver os lidt friere tøjler.
Under hele turen fik vi forskellige lektioner, der handlede om israelitternes tur fra Egypten til det forjættede land.